Niedziela, Styczeń 26, 2020, 13:36

Cyfryzacja wywołuje poruszenie w przemyśle sportowym i w marketingu sportowym. Rezultatem są trendy, których jeszcze kilka lat temu nikt nie przewidział.

Era cyfrowa wymaga kompleksowej wiedzy od osób odpowiedzialnych za marketing w firmach. Jest prawie niemożliwe, aby osoba niebędąca związana ze sportami doskonale znała wszystkie aspekty i możliwości marketingu sportowego. Patrycja Gadomska, dyrektor zarządzający firmy marketingowej - GAPA Marketing and PR Solution, przedstawia przegląd pięciu największych światowych trendów marketingu sportowego.

 

1.       Treści OTT (Over The Top)

Netflix, Amazon Prime lub Facebook to klasyczne przykłady ofert OTT. OTT oznacza „Over the top” i oznacza, że ​​treść można ostatecznie odbierać niezależnie od urządzenia końcowego, w każdym miejscu na ziemi.

Co to ma wspólnego ze sportem? Platformy takie jak Facebook czy Amazon przewracają do góry nogami rynek licencji i transmisji imprez sportowych, który był znany od dziesięcioleci.

Na przykład Primera Division, najlepsza profesjonalna liga piłki nożnej w Hiszpanii, działa wyłącznie na Facebooku w Indiach.

Kiedyś jeśli chciałeś oglądać piłkę nożną, po prostu włączyłeś telewizor. Teraz możesz oglądać sport na żywo w dowolnym miejscu na świecie i na dowolnym urządzeniu”. – wyjaśnia Patrycja Gadomska.

Nawet sporty niszowe, które do tej pory nie były na co dzień publikowane w telewizji zaczęły korzystać z możliwości przesyłania strumieniowego. Takim przykładem, mocno rozwijającego się nurtu są sztuki walki: Kickboxing czy MMA. 

Konkurencja z internetu powoduje nie lada problemy dla tradycyjnych firm medialnych. Platformy te mają główną, wielką zaletę: „Tworzą profile swoich użytkowników, dzięki czemu dokładnie wiedzą, kto i kiedy ogląda ich treść - i mogą następnie wyświetlać im ukierunkowane reklamy” - powiedziała Gadomska.

Ta ogromna internetowa baza danych przenosi marketing sportowy na zupełnie nowy poziom. Według Gadomskiej inwestowanie w marketing sportowy ma jeszcze jedną decydującą zaletę: sport w internecie to największy dopasowany do targetu „baner” reklamowy na świecie. Dzięki niemu każda treść/produkt może być pisany wielkimi literami”.

 

2.       Przestrzeń reklamowa na odzieży

Rynek odzieży reklamowej "do noszenia" wyszedł ze swojej niszy i od niedawna stał się jedną z ważniejszych dziedzin w całej branży.

Co raz częściej widzimy sportowców w strojach „oklejonych” nadrukami sponsorów i reklamodawców, noszonych, już nie tylko okazjonalnie, ale też na co dzień. Nurt ten najmocniej rozwinął się właśnie w branży sportów walki.

To fighterzy jako pierwsi zaczęli na co dzień nosić koszulki, czapki, czy bluzy z nadrukami sponsorów. Marketingowcy  sportowi natychmist  dostrzegli w tym potencjał i będą właśnie tą formę reklamy rozwijać.

Według badań, oczekuje się, że globalna „przestrzeń reklamowa do noszenia” przekroczy wartość 20 miliardów dolarów w 2021 roku.

 

3.       Zrównoważony rozwój – eko i sport

Ekologia i sport są teraz ściśle powiązane.

„80 procent produktów jest kupowanych z powodów emocjonalnych, a tylko 20 procent z przyczyn funkcjonalnych” - powiedziała Patrycja Gadomska.

Dlatego marketing sportowy w coraz większym stopniu polega na dawaniu klientom poczucia, że ​​robią coś dobrego.

Dobrym przykładem eko produktów sportowych są kurtki outdoorowe lub buty sportowe wykonane z plastiku pochodzącego z recyklingu. Trend w zakresie ochrony środowiska sięga nawet tak daleko, że taka czynność, jak zbieranie śmieci podczas biegania stało się poważnym ruchem społecznym.

Zatem wszystko wskazuje na to, że łączenie ekologii i sportu w marketingu będzie ważnym elementem biznesu.

 

4.       Kobiety w sporcie

Przez dziesięciolecia biznes sportowy był domeną męską. Ale wraz ze zmianami w społeczeństwie przemysł sportowy pomieszał się także płciowo i kobiety zaczęły uprawiać kulturę fizyczną.

Sport kobiecy rozwinął się do tego stopnia, że w najbliższych latach to Panie będą stanowić najciekawszy kąsek dla reklamodawców.

Wynika to również z faktu, że kobiety stanowią coraz silniejszą finansowo grupę nabywców z punktu widzenia marketingowców.

„Podobnie jak wiele innych branż, branża sportowa doświadcza coraz większej segmentacji grup docelowych” - powiedziała Gadomska.

 

 

5.       Dzieci w sporcie

W czasach, gdy komputeryzacja rozwija się dynamicznie, a wiadomości o dzieciach i młodzieży ze smartfonami, komputerami i z nadwagą są rozpowszechniane codziennie, kontr-ruch jest tym ważniejszy. Nie tylko dla szlachetnych celów, ale także dlatego, że digitalizacja oferuje zupełnie nowe możliwości dystrybucji.

Producenci niszowych produktów, takich jak np. rowerki elektryczne lub buty wspinaczkowe w rozmiarach dziecięcych, mogą teraz reklamować i sprzedawać swoje produkty głównie w internecie.

A kto lepiej trafi do dziecka, niż inne, takie samo dziecko?  

Dziś od najmłodszych lat dzieci sportowcy posiadają już nie tylko sukcesy sportowe, ale też własne kanały komunikacyjne na profilach społecznościowych, swoich fanów i setki obserwatorów.

Są świetnie przygotowani do kontraktów reklamowych i bardzo naturalnie i spontanicznie potrafią je promować. To wbrew pozorom skuteczni influencerzy, choć w Polsce jest to wziąż jeszcze nisza.

Po za tym, co wizerunkowo wygląda lepiej, niż wspieranie młodych sportowców w realizacji ich pasji?

Pod każdym względem inwestycja w reklamę za pomocą dzieci i młodzieży sportowców będzie w najbliższych latach top trendem.

 

 

Cyfryzacja, indywidualizacja, ekologia, kobiety, dzieci i młodzież sportowcy są z pewnością pięcioma najważniejszymi trendami w branży, a także wymagają fundamentalnej zmiany w marketingu sportowym.

„Świat przechodzi ekstremalne zmiany, a cyfryzacja je przyspiesza. Trzeba zatem sięgać po takie metody, które trafią bezpośrednio do odpowiednich grup docelowych i będą maksymalnie skuteczne. A takimi właśnie będą powyższe elementy marketingu sportowego  – powiedziała Patrycja Gadomska, podsumowując sytuację.

 

Autor: DoB


Copyright ©2019 CleverPeople, All Rights Reserved.
Ta strona może korzystać z Cookies.
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.

OK, rozumiem lub Więcej Informacji
Informacja o Cookies
Ta strona może wykorzystywać pliki Cookies, dzięki którym może działać lepiej. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystając z naszego serwisu, zgadzasz się na użycie plików Cookies.
OK, rozumiem