FENOMEN DISCOUNT-ów – CZYLI HISTORIA SAMA WALTONA I FIRMY WALMART

Discount-y, supermarkety, sieciówki są dziś wszechobecne i wszyscy je kochamy. Nie wiele osób jednak wie, skad się tak naprawdę wzięły? Ich główną strategią jest przyciąganie klientów obecnością towarów o niskich cenach i agresywną polityką promocyjną skierowaną przede wszystkim na niskie ceny. I taką właśnie strategię zastosował po raz pierwszy na świecie geniusz handlu detalicznego Sam Walton. Do dziś jego rodzina należy do najbogatszych ludzi ameryki, a ich łączny majątek wynosi 152 mld dolarów.

 

 

Droga do Walmart

Sam Walton urodził się w 1918 roku w Kingfisher w stanie Oklahoma. W 1942 roku, w wieku 24 lat, wstąpił do wojska. Służba nie przeszkodziła mu w poślubieniu w 1943 roku swojej partnerki Helen Robson. Zaraz po przeniesieniu do cywila Państwo Walton przeprowadzili się do Iowa, a następnie do Newport w Arkansas. W tym czasie Sam zdobył pierwsze doświadczenie w handlu detalicznym, prowadząc własny sklep wielobranżowy.

W 1950 roku Walton zrezygnował i opóścił Newport dla niewielkiego miasteczka Bentonville, gdzie w samym centrum otworzył sklep wielobranżowy Walton’s 5 & 10. Wybrał Bentonville, ponieważ jego żona Helen kochała małomiasteczkowe życie, a i on mógł skorzystać z szerokich kanałów dystrybucji, które miało do ​​zaoferowania życie na rogu czterech stanów Ameryki Północnej.

Zainspirowany niespodziewanym sukcesem swojego pierwszego, niedużego sklepiku, 44-letni Sam otworzył w 1962 roku kolejny sklep o nazwie Walmart, w mieście Rogers, w stanie Arkansas.

Zmiana oblicza handlu detalicznego

Sam uważał, że jeśli uda mu się maksymalnie obniżyć ceny towarów oraz zachęcić pracowników do wyjątkowej dbałości o obsługę klienta,  to jego biznes na pewno się rozwinie. Ponadto zauważył, że sprzedaż różnych produktów w jednym sklepie (pod tzw. jednym dachem) przyciąga znacznie większą ilość klientów, którzy wolą kupić wszystko w jednym miejscu.

I miał rację bo jak się okazało, sukces firmy przerósł nawet oczekiwania Sama. Firma weszła na giełdę w 1970 roku, a wpływy sfinansowały stałą ekspansję firmy. Sam przypisywał szybki rozwój marki Walmart nie tylko niskim cenom, które przyciągnęły klientów, do sklepów ale także jego współpracownikom. Sam podzielił się swoją strategią ze współpracownikami, była to wizja prawie niespotykana dotychczas w branży. Jako jeden z pierwszych na świecie uczynił on pracowników swoimi partnerami w biznesie, aby dbali o klientów jak o swoich własnych i głęboko wierzył, że właśnie to partnerstwo uczyniło Walmarta wielkim.

Wraz ze wzrostem sklepów rosły także aspiracje Waltona. Oprócz wprowadzania nowych technologii do sprzedaży detalicznej, eksperymentował również z nowymi formatami sklepów – w tym Sam’s Club i Walmart Supercenter i lokalizacjami.  Podjął nawet decyzję o założeniu sklepu Walmart w Meksyku, co w było bardzo ryzykowne i wręcz niespotykane w tamtych czasach.

Odwaga i nieszablonowość Waltona ustanowiła standardy dla firmy, która żyje do dziś i przynosi miliardy zysku.

Jego silne zaangażowanie w służbę ludzkości i przekazywanie wartości, które pomagają ludziom, przedsiębiorstwom i krajowi odnieść sukces, przyniosło mu Prezydencki Medal Wolności, przyznany przez prezydenta George’a H. W. Busha w 1992 roku.

 

Autor: PaG

Źródła:
1. https://www.forbes.pl/rankingi/najbogatsze-rodziny-w-usa-ranking-forbesa/s3cdejn 
2. https://corporate.walmart.com/our-story/our-history  

Przewiń do góry