Jak wydać, a potem dobrze sprzedać własną książkę?

Chcesz napisać książkę a potem ją wydać? A może już jest napisana tylko nie wiesz od czego zacząć? Obecnie jest tyle możliwości wydawniczych na rynku, ze trudno nie stracić głowy. O tym jak wydać książkę, na co zwrócić uwagę i jak ją przede wszystkim dobrze sprzedać dla Clever People opowiada Patrycja Gadomska z firmy GAPA Marketing and PR Solution.

 

Co zrobić kiedy wydawnictwa odrzucają nasze dzieło?

Na początku warto zaznaczyć, że ogólnie wydanie książki nie jest łatwym zadaniem zwłaszcza dla tych, którzy są początkującymi artystami. Ale nie należy się przejmować jeśli wydawnictwa, do których wysłaliśmy zapytanie o publikację nie są zainteresowane naszą książką. Wielu wielkich pisarzy zostało odrzuconych zanim stali się popularnymi. Harry’ego Pottera, zanim książka została wydana odrzuciło aż 12 wydawnictw, podobnie było z EL James, autorką słynnej powieści erotycznej 50 twarzy Greya. Dlatego każdy ma szansę na sukces, jeśli mądrze podejdzie do tematu.

Z reguły duże wydawnictwa, albo nie chcą w ogóle współpracować, albo oferują warunki nie działające na korzyść autora. Średnio pobierają one od autora  między 60 a 80% ceny za szt. Czyli po odliczeniu kosztów druku zostają naprawdę „grosze”. Ponadto autor nie może o niczym decydować i nie ma na nic wpływu. Dostaje tylko swojej honorarium i na tym się sprawa kończy.  Będąc jednym z wielu autorów w dużym wydawnictwie nie można liczyć na wsparcie, ani indywidualną promocję. Działania w nich są szablonowe. Owszem książka niemalże natychmiast trafia na półki wszystkich największych księgarni i sklepów, ale dla autora nie ma z tego prawie żadnych korzyści. Bo ani nie jest promowany personalnie, ani nie ma z tego adekwatnego honorarium, ponadto traci prawa autorskie do swojego dzieła.

Dobrym rozwiązaniem dla początkujących wydawców jest Self-publishing, który daje autorom więcej możliwości. To oni sami decydują o swojej książce, o jej publikacji, sprzedaży i zarobkach.

W systemie self-publishing-u to autor jest wydawcą książki i sam ustala jej cenę. Zachowuje pełne prawa do swojego dzieła, decyduje o zysku itd. I jeśli tylko znajdzie grono czytelników, może liczyć na niezwykle wysokie zyski.

 

Od czego zacząć?

Nie ma znaczenia jaką twórczością się zajmujesz czy są to opowiadania, powieści, wiersze czy biografie, możesz to wydać sam lub z pomocą takiej firmy jak GAPA Marketing and PR, która pomaga autorom nie tylko w wydaniu, ale i w tym najważniejszym – zaistnieniu na rynku (reklamie) i w dobrej sprzedaży.

KROK PO KROKU

  1. Napisz tekst.
  2. Zastanów się nad tym czy tylko będzie wersja papierowa czy także audio, e-book.
  3. Zaprojektuj okładkę.
  4. Zaplanuj strategię marketingową i promocyjną (cena, konkurencja, kanały sprzedaży, formę rozliczeń – księgowość, logistyka, reklama i promocja). Więcej o tym jak zaplanować i napisać strategię marketingową tutaj …
  5. Zgłoś książkę o nadanie numeru ISBN (International Standard Book Number).
  6. Oddaj manuskrypt do korekty, edycji, składu i druku.
  7. Stwórz stronę internetową, konta na platformach handlowych, profile w mediach społecznościowych. (teksty, grafiki, zdjęcia, posty).
  8. Zaplanuj miejsce bezpiecznego magazynowania książek oraz wysyłki (centrum logistycznego).
  9. Nawiąż współpracę – podpisz niezbędne umowy (z dystrybutorami, dostawcami, itp.).
  10. Rozpocznij działania promocyjne i sprzedaż.

 

Punkty powyżej to spisane (w wielkim skrócie) tylko niezbędne działania. Zatem jeśli masz już napisaną książkę, a przeraża Cię samemu szukanie drukarni, edytorów, korektorów, grafików, dystrybutorów, zakładania działalności gospodarczej, reklamy i pozyskiwania kanałów sprzedaży, to kieruj się do firm, które świadczą usługi wydawnicze dla niezależnych autorów, właśnie takich jak nasz.

 

Jak dział współpraca z wydawcą self-publishing?

Autor kontaktuje się z przedstawicielem takiej firmy mailowo lub telefonicznie. Po zapoznaniu się z oczekiwaniami autora i tekstem otrzymuje on ofertę współpracy. W przypadku naszej firmy składamy klientowi co najmniej dwie różne, dopasowane propozycje współpracy, aby miał wybór i porównanie. Ponadto nasz zespół ekspertów jest zawsze do dyspozycji klienta jeśli potrzebuje on porady.

 

Dlaczego warto współpracować z wydawnictwem self-publishing?

Self-publishing to najlepsza opcja dla debiutanta, która pozwala nie tylko na zrealizowanie marzenia o debiucie, a autor zachowuje pełną niezależność. A dlaczego warto powierzyć to zadanie firmie posiadającej doświadczenie nie tylko wydawnicze ale przede wszystkim reklamowe?

Otóż każdy autor popełnia błędy, których nie zauważy samodzielnie. Ponadto są obowiązujące trendy i zasady, o których początkujący pisarz nie ma pojęcia. Przez co może pogrążyć się już na samym początku (i kosztowo i wizerunkowo). Trzeba mieć kontakty z dziennikarzami i blogerami aby móc sprawnie wypromować książkę minimalizując przy tym wydatki. Wydawcy self-publishing, tacy jak Gapa Marketing and PR Solution zajmują się redagowaniem tekstu, składem, opracowaniem graficznym, dystrybucją, sprzedażą i reklamą. Ponadto to na nich spoczywają wszystkie formalności związane z publikacją, dzięki czemu autor może skupić się na pisaniu.

Dla redakcji Clever People – Patrycja Gadomska – Dyrektor ds. marketingu i PR-u Gapa Marketing and PR Solution.

Na zdjeciu: Patrycja Gadomska, Dyrektor ds. marketingu i PR-u – Gapa Marketing and PR Solution

Przewiń do góry