Druki i wydruki, czyli jak wybrać odpowiednie materiały i drukarnię?

Druki i wydruki, czyli jak wybrać odpowiednie materiały i drukarnię?

Pomimo rozwoju technologii i internetu, materiały drukowane wciąż stanowią dużą wartość, zwłaszcza w branży reklamowej i wystawienniczej. Ulotki, foldery, książki, magazyny, katalogi, banery, szyldy, to tylko niektóre z punktów bogatej oferty usług poligraficznych. Wybór właściwej drukarni, rodzaju i metody druku zawsze powinien być uzależniony od wymagań projektu, a więc oczekiwanych rezultatów wydruku oraz nakładu. Jak zatem wybrać dobrą drukarnię i odpowiednie materiały, aby skutecznie docierać do klienta? O ofercie drukarskiej opowiada ekspert z branży poligrafii i reklamy Pan Szymon Kosiński dyrektor sprzedaży jednej z najnowocześniejszych drukarni w Polsce – Intensive Company .

Offset a druk cyfrowy

Offset jest rodzajem druku płaskiego, w którym obraz przenoszony jest na podłoże drukowe za pomocą elementu pośredniczącego. To jedna z najczęściej wykorzystywanych technik poligraficznych. Cieszy się dużą popularnością, ponieważ umożliwia wydruk wielonakładowy (książki, gazety) i jest stosunkowo niedroga. Z tego powodu, z usług drukarni offsetowych bardzo często korzystają firmy, zaopatrujące się w druki reklamowe.

Druk cyfrowy to z kolei technika, jaką znaleźć możemy w małych drukarniach stacjonarnych i internetowych. Jest to metoda druku wykonywana przy pomocy elektrofotograficznej maszyny drukarskiej. Tego typu urządzenie tworzy wydruk na podstawie danych przesłanych bezpośrednio z komputera. Istnieje zatem dowolność w wykonywaniu różnorodnych projektów. Projekty do druku możemy dostarczyć do drukarni na dowolnym nośniku cyfrowym. Co więcej, druk cyfrowy nie wymaga żadnych form drukarskich czy też pośrednich nośników.

„Bardzo ważną kwestią w doborze odpowiedniego druku jest czas i ilość. Jeśli klientowi zależy, aby zlecenie było zrealizowane szybko, a jego nakład nie jest duży, warto skorzystać z zalet druku cyfrowego. Dużą zaletą druku cyfrowego jest również możliwość wykonania pojedynczych wydruków, które można dodatkowo uszlachetnić lub spersonalizować.” – powiedział Szymon Kosiński

Druk wielkoformatowy to także druk cyfrowy, stosowany do produkcji form drukowanych na materiale banerowym, folii i papierze. Tego rodzaju wydruki nie są obsługiwane przez standardowe drukarki, ale wymagają zaawansowanej maszyny wielkoformatowej od 50 cm szerokości, dochodzącej nawet do kilku metrów. Druk ten już od wielu lat z powodzeniem jest wykorzystywany w przestrzeni publicznej.

Technologie i ekologia

Dzisiejszy rynek jest co raz bardziej wymagający jeśli chodzi o nośniki reklamy oraz wysoką jakość wydruku. Z drugiej zaś strony klientom bardzo zależy na ochronie środowiska. Nigdy wcześniej temat ekologii nie był tak często poruszany. Codziennie słyszymy: „degradacja środowiska”, „CO2”, „efekt cieplarniany”, „zmiany klimatu”. A czy drukarnie i producenci komponentów także podążają za ograniczeniem szkodliwości dla ziemi?

„Zdecydowanie tak. W naszej drukarni od samego początku działalności podejmujemy działania, które minimalizują wpływ na degradację środowiska. Nadrzędnym naszym celem jest stosowanie i wybór surowców o jak najmniejszej szkodliwości. Ponadto w naszej drukarni przykładamy bardzo dużą wagę do sposobu w jaki materiały zostały wyprodukowane. Staramy się wybierać dostawców, którzy stosują politykę proekologiczną i przywiązują tak jak my wagę do ochrony środowiska już na etapie produkcji.” – odpowiedział Kosiński.

Wydruki POS, czyli materiały na szybkie i skuteczne dotarcie do klienta

POS (ang. Point of Sale), czyli wydruk na wszystkich znanych nośnikach reklamy, którą stosuje się poza środkami masowego przekazu (ang. BTL – Below the Line). Mowa tu przede wszystkim o plakatach, ulotkach, naklejkach i innych materiałach reklamowych drukowanych, które kierowane są wprost do klientów.

Reklamy z użyciem materiałów POS zaczęły rozwijać się wraz z początkiem handlu i potrzebą zaprezentowania oferowanych wyrobów. Dziś to jedna z najpowszechniejszych form reklamy stosowanej przez sklepy, firmy i przedsiębiorstwa. Daje możliwość szybkiego i skutecznego dotarcia do dużej rzeszy klientów. Ze względu na swój charakter reklama z użyciem materiałów POS ma bardzo duże znaczenie w powodzeniu istotnych procesów marketingowych stosowanych przez firmy i agencje reklamowe. Aby jednak reklama mogła spełniać swoją rolę należy zadbać o ciekawą formę wizualną i dobre wykonanie. Należy pamiętać, że materiały muszą przyciągać uwagę i wzrok odbiorców oraz być dla nich jak najbardziej atrakcyjne.

Ploter Canon Arizona 2360XTF w zasobach drukarni Intensive. Jest to druga takie urządzenie w Polsce. www.intensive.com.pl

Producenci materiałów POS, zajmują się zarówno prostymi rozwiązaniami typu i druk naklejek, ulotek i plakatów czy tworzenie opakowań (POS miękki), jak i wykonywaniem standów, stojaków, kasetonów, ekspozytorów, aż po regały czy półki handlowe wykonywane z twardych materiałów (POS twardy).

„Każdy kto chociaż raz był w supermarkecie, czy drogerii, na pewno spotkał się z popularnymi i wszechobecnymi standami oraz innymi materiałami promocyjnymi np. ze sklejki, pcv, hips, plexi ustawionymi w różnych miejscach w sklepie, które łączą w sobie zarówno funkcje reklamowe jak i użytkowe. A to dlatego, że odpowiednio zaprojektowany i wyeksponowany materiał reklamowy/informacyjny potrafi zwiększyć zainteresowanie promowanym produktem nawet o kilkaset procent! I właśnie z tego powodu przemyślany, dopasowany indywidualnie do klienta projekt i profesjonalne jego wykonanie jest tak ważne.” – podkreślił Kosiński.

Materiały promocyjne dedykowane punktom obsługi klienta to nie tylko standy i ulotki reklamowe. Witryny sklepów często wykorzystywane są do dodatkowego eksponowania asortymentu bądź obowiązujących promocji. Coraz częściej w tym celu wykorzystywane jest również inne wyposażenie POS. W przypadku sklepów ze sprzętem RTV/AGD coraz częściej można spotkać naklejki umieszczone na sprzętach np. na lodówkach. Informują one nie tylko o aktualnych promocjach i rabatach, ale bardzo często również o parametrach produktu.

Realizacje wykonane przez drukarnię Intensive Company www.intensive.com.pl

„Wspaniałe jest to, że takie naklejki mogą mieć dowolną grafikę, kształt i treść. A ponieważ są to produkty czasowe, które można w każdej chwili zdjąć, to ważne aby nie tylko łatwo się je montowało, ale równie prosto usuwało. Technologie wykorzystywane w profesjonalnych drukarniach gwarantują, właśnie to, że po usunięciu naklejki nie pozostanie po niej żadnej ślad.” – nadmienił Kosiński.

Wybierając odpowiednią drukarnię należy mieć także na uwadze nie tylko rodzaj i formę druku, ale także technologie z jakich korzysta, terminy realizacji, ciągłość dostawy oraz jakie posiada usługi poboczne – np. wsparcie graficzne, projektowe. Zwłaszcza w przypadku zagospodarowania przestrzeni publicznej czy sklepowej warto, aby drukarnia świadczyła usługi kompleksowo – od projektu, przez wykonanie, aż po montaż.

„Dokładnie tak, dobra drukarnia to taka, która ma nowoczesny sprzęt, doświadczony i wyszkolony personel, rzetelne i terminowe realizacje, szeroki i kompleksowy zakres usług, indywidualne podejście do klienta oraz politykę przyjazną środowisku. Ponadto ważne aby słuchać co ma klient do zakomunikowania i wspólnie z nim ustalać gdzie dany komunikat ma być umieszczony. Zadaniem dobrej firmy poligraficznej jest znaleźć rozwiązanie, które będzie dla klienta bezpieczne, widoczne, praktyczne i łatwe w montażu, jeśli instalacje są po naszej stronie . – podsumował Szymon Kosiński z  Intensive Company.

Więcej informacji o usługach drukarni znajdziecie tutaj: www.intensive.com.pl

Redakcja CleverPeople

Przewiń na górę